Lisette Orij-Aarts

+1 +1 +1
Ik werk/wil gaan werken in het... Basisonderwijs
Ik heb reeds mijn diploma... HBO

Ik heb altijd al gezegd dat ik ooit het onderwijs in wilde gaan.

Ruim 17 jaar ben ik werkzaam in Elburg als wijkverpleegkundige. Ik ben een dag minder gaan werken, in verband met mijn opleiding en stage. Ik zie het als langzaam afscheid nemen van een mooi vak. Ik hoop natuurlijk, zodra ik mijn diploma heb behaald, helemaal over te gaan naar het onderwijs.

Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en heel toevallig kreeg ik via de school van mijn kinderen de flyer van Hatseklas. Na even twijfelen heb ik mij opgegeven voor de online informatieavond. Het gaf me een kijkje in de wereld van het onderwijs. Maar dan: welke opleiding, welke route, hoe combineer ik dit met mijn werk en privéleven? Dus daar was de instroommakelaar. Ik heb Evelien gemaild met mijn verhaal en mijn vragen en al snel daarna hebben we een leuk telefonisch gesprek gehad. We hebben verschillende opties doorgenomen en gekeken wat het beste bij mijn situatie paste.

Uiteindelijk ben ik bij Hogeschool VIAA in Zwolle uitgekomen. Een kleine, maar persoonlijke school. Ik heb gekozen voor de deeltijdopleiding van 2,5 jaar, omdat ik de schooldag goed kon combineren met mijn werk en daarbij ook 1 dag stage ging lopen. Ik ben gestart in 2020 en het gaat goed. Ik ben er zeker van, dat wanneer je iets graag wilt en gemotiveerd bent, het vast gaat lukken. Er zullen misschien periodes komen dat het veel is of moeizaam zal gaan, maar een goede achterban is dan erg belangrijk en die vind ik in mijn man en kinderen. Ook is het van belang dat je vooraf goed afweegt of je opleiding, werk en privéleven kunt combineren.

Proberen en doen!

Ik vind het heel fijn om stage te lopen; ik zie hierin de kans om mee te kijken, te leren van ervaren docenten en zelf ervaring op te doen en te ontdekken welke richting ik uit wil

Natuurlijk hoor ik ook de verhalen over werkdruk in het onderwijs, personeelstekort, uitval personeel door burn-out etcetera. Hier heb ik ook mee te maken in de zorg en ik kan er (gelukkig) mee omgaan. Mijn drijfveer is daar altijd weer: de cliënt. Daar is het allemaal om te doen.

Zo zie ik dit ook in het onderwijs. Ik hoop dat ik de jeugd tijdens de basisschool periode iets moois en leerzaams kan meegeven voor de toekomst.

Je moet het gewoon proberen en doen. Dan pas kun je echt zeggen: ‘Ja, dit is het’ of ‘nee, dit is het niet’. Ik zeg later liever niet ‘had ik maar’.