"Een gouden kans en een hele mooie leerschool"

+1 +1 +1
Ik werk/wil gaan werken in het... Basisonderwijs
Ik heb reeds mijn diploma... HBO
Taco van der Kamp en Liesbeth Coehoorn

Taco van der Kamp en Liesbeth Coehoorn

Na een carrière die in het teken stond van verkoop en relatiebeheer kwam Taco van der Kamp (46) tijdelijk zonder werk te zitten. Hij zette alles op een rijtje en kwam tot de conclusie dat hij meer inhoudelijke voldoening uit zijn werk wilde halen. Jaren geleden had hij de ambitie om leraar te worden. Hij deed 3 jaar pabo, maar kon door omstandigheden de opleiding niet afronden. Nu besloot hij het onderwijs een tweede kans te geven.

“Zeker als het gaat om primair onderwijs draag je als leraar bij aan een stukje opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Je geeft ze echt iets mee voor het leven. Dat leek me geweldig om te mogen doen”, legt Van der Kamp uit. Met zijn motivatie zat het dus wel goed, maar hoe moest hij het aanpakken?

Mogelijkheden zij-instromer

“Mijn eerste stap was uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om als zij-instromer in het primair onderwijs aan de slag te gaan. Er bleken wel trajecten te zijn, maar vaak is dan de eis dat je een afgeronde hbo-opleiding hebt en die heb ik niet.”

Via UWV, Werkgeversservicepunt naar Hatseklas

Bij UWV gaf Van der Kamp ook aan dat hij graag het onderwijs in wilde en dat bleek dé gouden zet te zijn. UWV koppelde hem aan Karin van Ringen, adviseur voor Werkgeversservicepunt Regio Zwolle. Als sectorspecialist Overheid & Onderwijs had ze al langer contact met Hatseklas. “Ik heb met hen voornamelijk contact over zij-instromers”, legt Van Ringen uit. “Hatseklas geeft advies aan werkzoekenden die willen onderzoeken of het onderwijs iets voor hen is. Zij kunnen bijvoorbeeld de driedaagse training ‘Zin in lesgeven’ volgen om helder te krijgen of het onderwijs bij hen past. En soms krijg ik via Hatseklas een verzoek om mee te zoeken naar kandidaten voor een zij-instroomtraject.”

Traineeship bij Aves

Zo ging het ook met Taco van der Kamp. Via Hatseklas hoorde Van Ringen dat er bij Aves een traineeship was voor een leerkracht primair onderwijs. Schoolbestuur Aves heeft ruim 30 scholen in de Noordoostpolder en Kampen. Hoewel alleen Kampen binnen de de arbeidsmarktregio van Van Ringen valt, nam ze contact op en vroeg of ze mocht meezoeken naar geschikte kandidaten. Dat mocht. Ze stelde drie kandidaten voor. Eén daarvan was Taco. En hij werd aangenomen!

Voordelen traineeship

Van Ringen: “Het voordeel van dit traineeship is dat je niet al een hbo-diploma hoeft te hebben, zoals bij veel zij-instroomtrajecten de eis is. Daarnaast is het natuurlijk fijn dat je naast de opleiding twee dagen per week aan de slag gaat als leraarondersteuner. Zo heb je ook meteen weer een inkomen.” Dat is inderdaad een groot voordeel, beaamt Van der Kamp: “Aves betaalt mijn studie en ik krijg loon voor de uren die ik op hun school werk als leraarondersteuner en straks als leraar in opleiding (lio). Dat maakt de stap als zij-instromer een stuk makkelijker.”

En er zijn meer voordelen. Zo ben je als trainee bij Aves vanaf dag 1 onderdeel van het team en heb je uitzicht op een vaste baan aan het einde van het traject. “Dat geeft wel rust”, vindt Van der Kamp. Het is win-win, de trainee krijgt een opleiding en werk, Aves een leerkracht waarvan ze weten wat die kan.

Versneld opleidingstraject

Omdat hij nog een propedeuse had van de lerarenopleiding destijds mocht hij bovendien starten in het tweede jaar van de opleiding. Zo kan hij – als alles goed gaat – versneld zijn papiertje halen. En dat is natuurlijk goed nieuws voor Van der Kamp én voor Aves.

Derde jaar

Inmiddels zit hij in zijn derde jaar. “Ik werk twee dagen in de week als leraarondersteuner. Ik help de leerkracht met allerlei praktische zaken, maar ook al wel met het begeleiden van kinderen in groepjes.”

Eén dag in de week loopt hij stage. Dan staat hij voor de klas en kijkt de leerkracht mee. “Ik ben gestart in een kleutergroep, daarna groep 6 van de Schaepmanschool in Kampen, groep 3 van de Zwijsenschool in Kampen en nu sta ik in groep 5 van de Koperwiek in Emmeloord.”

“Ik geef hem terugkoppeling en tips”

Liesbeth Coehoorn is de leerkracht van groep 5. Ze zit sinds 2007 in het onderwijs. Op de dag dat Van der Kamp stageloopt zit ze achter in de klas. “Zo kan ik goed observeren hoe hij het doet.” Naar aanleiding daarvan bespreken ze wekelijks hoe het gaat. “Ik geef hem terugkoppeling en tips. Waar kan hij nog aan werken? Wat wil hij zelf nog oefenen? Volgend jaar gaat hij de lio-stage lopen en dan moet je klaar zijn om zelfstandig voor de klas te staan.”

“Voor beide partijen een kans”

Af en toe oefent Van der Kamp daar al mee. Coehoorn: “Hij vindt het fijn dat hij die ruimte krijgt en wij willen volgend jaar iemand voor de groep hebben die dat aankan. Het is dus voor beide partijen een kans om te kijken hoe dat gaat.” Zelf vindt Coehoorn leerkracht het mooiste beroep dat er is. “Je kunt echt verschil maken. Maar het moet wel in je zitten.” Dat heeft Van der Kamp wel vindt ze. “Hij is altijd goed voorbereid, straalt rust uit; er staat echt iemand voor de groep, dat lijkt wel van nature te komen.”

Combinatie opleiding, werk en gezin

Van der Kamp heeft er inderdaad plezier in en dat is ook belangrijk volgens hem. “Je moet dit alleen doen als je hart er sneller van gaat kloppen, dan wordt het allemaal makkelijker. Drie dagen aan het werk in de klas, twee dagen (zelf)studie en ook nog twee avonden in de week naar school kan pittig zijn. Maar als je de opleiding serieus neemt en goed plant, is het goed te doen vind ik, zelfs met een gezin.”

Werkgeversservicepunt

En hoe kijkt Van Ringen terug op haar rol? “Het lerarentekort is een uitdaging die we alleen gezamenlijk aan kunnen. Scholen die op zoek zijn naar een nieuwe leerkracht met wat levenservaring denken misschien niet meteen aan het Werkgeversservicepunt – een samenwerking van UWV en 16 gemeenten in de arbeidsmarktregio Zwolle. Maar we kunnen echt een waardevolle partner zijn bij het zoeken naar geschikte kandidaten.”