Maureen Oostenbrink
+1 +1 +1Maureen wilde het onderwijs in en oriënteerde zich via ‘Zin in lesgeven’!
De coronapandemie zorgde ervoor dat bruiloftsfotografe Maureen Oostenbrink zonder werk kwam te zitten. Er kriebelde al lange tijd iets in Maureen en dit was het perfecte moment voor reflectie. Ze stelde zichzelf vragen als ‘Wat wil ik eigenlijk de komende jaren qua werk’ en ‘Waar word ik gelukkig van?’. Deze inzichten leidde Maureen naar een baan in het onderwijs. Dit werd versterkt nadat haar oog viel op een voorbijkomende vacature van docent. “Het docentschap bleek alles te hebben waar ik blij van word en wat ik belangrijk vind in mijn leven”, vertelt Maureen.
Ervaring in de praktijk
Maureen trof het: ze vond een baan bij het Alfa-college als medewerker Servicebalie. Eenmaal gestart kreeg ze de kans om ook haar vakkennis en -ervaring als fotograaf in te zetten als docent voor het keuzedeel fotografie. Daardoor ervaart ze in de praktijk al wat onderwijs verzorgen inhoudt.
Werken in het onderwijs
Om te onderzoeken of haar idee over werken in het onderwijs overeenkwam met de realiteit en welke opleiding ze nodig had om uiteindelijk voor de klas te staan, voerde ze gesprekken met diverse mensen uit het werkveld.
‘Zin in lesgeven’
In haar zoektocht kwam Maureen ook op de website van Hatseklas terecht. Hier las ze over het driedaagse oriëntatieprogramma ‘Zin in lesgeven’. Ze meldde zich aan en na een intakegesprek met instroommakelaar Annewieke Stoel mocht ze het programma volgen.
Het oriëntatieprogramma ‘Zin in lesgeven’ geeft in drie volle dagen meer zicht op het werken in het onderwijs en wat erbij komt kijken als je de overstap gaat maken. Maureen: “Het programma was interactief en intensief. Het heeft mij aangezet tot nadenken over wie ik ben, wat ik wil en waar ik blij van word. Ook hebben we oefeningen gedaan aan de hand van begrippen als groepsdynamica, handelingspsychologie, behaviorisme en de leerstijlen van Kolb en de Roos van Leary”.
Tijdens Zin in lesgeven werden de deelnemers in het diepe gegooid: ze mochten een les voorbereiden en uitvoeren. Na afloop werd hierop gereflecteerd: wat ging goed en wat hadden deelnemers beter kunnen aanpakken? “Het oriëntatieprogramma ‘Zin in lesgeven’ bevestigde voor mij dat ik op de goede weg zat. Het is een goed programma dat inzichten geeft over het docentschap. Ik kan ‘Zin in lesgeven’ aanbevelen aan iedereen die nadenkt over een baan in voor de klas”, zegt Maureen.
Opleiding docent Nederlands
Na het oriëntatieprogramma informeerde Maureen naar de opleidingskosten, maakte ze tijd vrij om de opleiding te kunnen volgen en regelde ze een stageplek. Maureen volgt inmiddels met veel plezier de opleiding Docent Nederlands. Voor deze specialisatie koos ze omdat ze altijd al bezig was met en interesse had in de Nederlandse taal.
Tips voor anderen
Aan andere mensen die geïnteresseerd zijn in het docentschap, wil Maureen de volgende tips meegeven: “Maak een plan. Bedenk waar je blij van wordt en schrijf op hoe je denkt dat te kunnen bereiken. Ga in gesprek met mensen om je heen. Vraag je niet van tevoren af of die mensen jou vooruit kunnen helpen in jouw proces. Wie weet kennen zij juist weer mensen die kunnen verbinden. Zorg voor financiële middelen, zorg voor ruimte en tijd voor jezelf en: volg het oriëntatietraject ‘Zin in lesgeven!’”, aldus Maureen.
Meer informatie
Wil je meer weten over Zin in lesgeven? Klik dan hier. Of neem contact op met onze instroommakelaar via info@hatseklas.nl.