Joosts oriëntatie op het onderwijs

+1 +1 +1
Ik werk/wil gaan werken in het... Ik weet het niet
Ik heb reeds mijn diploma... HBO

Ik ben Joost en ik heb jarenlang bij de rijks- en gemeentelijke overheid gewerkt. Hoewel ik daar veel heb geleerd en mooie ervaringen heb opgedaan, merkte ik dat deze werkomgeving minder passend voelt. Daarom besloot ik te onderzoeken wat ook een nieuw pad zou kunnen zijn.

Loopbaan traject

Tijdens mijn loopbaantraject had ik de tijd om te ontdekken wat écht bij me past. Zo kwam ik terecht op de website van Hatseklas. De test ‘ben jij geschikt als leraar?’ was snel ingevuld, al moest ik bij sommige vragen wat langer nadenken. Hoe reageer je bijvoorbeeld op een puber? Of hoe ga je om met een leerling in het basisonderwijs? Bij het invullen van de test vroeg ik me steeds af: hoe zou een professional reageren en hoe reageer ik vanuit mijn eigen levensvisie?

 

Een nieuwe wereld ontdekken

Tot mijn vreugde kwam er een mooie score uit de test. Mijn ervaring met het geven van trainingen bleek een goede basis. Ik geloof sterk in de ontwikkeling van een persoon. Iedereen kan leren, en als ik daar een rol in kan spelen, past dat perfect bij mij. De website van Hatseklas bood me praktische informatie, maar het gesprek met de instroommakelaar gaf me echt inzicht in mijn mogelijkheden binnen het onderwijs. We bespraken mijn persoonlijke situatie en achtergrond. Ik heb de hbo-opleiding vrijetijdsmanagement afgerond, wat een brede basis geeft, maar geen specifieke specialisatie voor een vakgebied in het onderwijs. Ik ga mij dus oriënteren op een periode van studie passend bij de plek in het onderwijs waar ik mij thuis voel.

Scholen bezoeken

Ik ben momenteel verschillende scholen in het vo en po aan het bezoeken om te ervaren waar ik het meest op mijn plek ben. Bij deze bezoeken ontdek ik de verschillende stijlen en hun effecten. Het is nu aan mij om mijn persoonlijke stijl te vinden. De dag nadat ik met de instroommakelaar sprak, mocht ik meelopen op een basisschool. Wat een ervaring! Toen ik op de fiets stapte naar huis na een mooie dag in groep 4, 6 en 8, overviel mij het gevoel dat ik het erg jammer vond dat ik de volgende dag niet weer heen mocht. De groep voelde al een beetje als ‘van mij’ en ik voelde me erg thuis op de school.

De toekomst

Het vuurtje is hiermee dus niet alleen aangewakkerd, maar ook ontbrand. Ik ben overtuigd dat ik iets kan toevoegen aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Een meester uit groep 7 die op een verfrissende manier met de kinderen omging, is een groot voorbeeld voor mij. Hij gaf iedereen het gevoel dat ze erbij hoorden en gaf ieder kind de aandacht die het nodig had. Zo wil ik ook zijn.

Mijn reis naar het onderwijs is pas net begonnen, maar ik ben enthousiast en gemotiveerd. Voor nu staat eerst de workshop ‘zin in lesgeven’ van Hatseklas op mijn planning.